Kringloop-winkelen



Iedere maand fiets ik meerdere malen naar kringloopwinkels in de regio. Nu het eindelijk wat zonniger weer is, bezoek ik ook kofferbakmarkten. Urenlang kan ik struinen en kijken naar prullaria en spulletjes die zorgvuldig op tafels en kleedjes gelegd zijn. En wat doe ik soms rare en bizarre vondsten. Opgezette eenden, een kapstok gemaakt van koeienhuid en bijbehorende koeienhoeven bedoeld als ophanghaken, Bambi op sterk water. Fijn, ’s ochtends in de vroegte op de nog (bijna) lege maag. Gelukkig wordt er ook heerlijke koffie verkocht.

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=8cdce20a8f&view=att&th=13f9f799a7eddc40&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8dpHLpMLGQ8VhbcDEVlIS9&sadet=1372770144269&sads=w-aMzX4NpnXRqHitEW6Nt4G9m2Q
Zeker na het winterseizoen is het vaak een drukte van jewelste. Met de lente op komst zie je meteen dat veel mensen een voorjaarsopruim gehouden hebben; als je op zoek bent naar kerstdecoratie, moet je eens in het voorjaar naar zo’n markt gaan. Er liggen dan ook vaak bergen kleding, die de voorjaarsopruim niet overleefd hebben. Ik was laatst zelf ook druk met een grote opruiming. Minstens één keer per jaar gooi ik de gehele inhoud uit mijn kledingkast en zoek uit wat er ‘weg’ kan. Echt weggooien doe ik natuurlijk niet, mijn oude truien breng ik naar de kringloopwinkel, of in zo’n container van een ontwikkelingsorganisatie. Vee l onbruikbare spullen zoals kapotte elektronica en oude kleding kun je trouwens kwijt bij de gemeente.

Aangezien ons huisje al snel vol raakt, geef ik er wel eens wat weg, verkoop ik soms wat op internet, en breng ze naar de kringloopwinkel. Dat levert mij dan wel niets op, ik vind het wel erg leuk om te bedenken dat een ander nu van een leuk boek geniet, en dat voor een hele scherpe prijs. De opbrengst van deze spullen worden vaak gebruikt om kosten te bestrijden, en het milieu te verbeteren. Door de goederen opnieuw te gebruiken, wordt het milieu namelijk zo min mogelijk belast. Sommige kringloopwinkels schenken tevens een bijdrage aan maatschappelijke projecten.  
Het bezoeken van kringloopwinkels- en markten zijn voor mij nou niet een noodzaak, ik zou ook wel van alles nieuw in de winkel kunnen kopen. Maar dan zou ik het plezier van het struinen, en bovenal de gezelligheid van de markten  en winkeltjes missen. En dat zou pas zonde zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten