Creatief koken met bieten



Sinds een tijdje ben ik bezig met mijn makkelijke moestuin. Hierin had ik ook bietjes gepland. Zelf vind ik bietjes echt niet lekker, maar het bleek makkelijk te groeien in zo’n tuin dus ik dacht laat ik het toch eens planten. Mijn vriend houdt wel van bietjes dus dan kan hij het wel opeten. Een paar dagen geleden waren de bietjes klaar om geoogst te worden.  Het was een mooie bos vol geworden en ik vond het eigenlijk zonde om na al die tijd dat ik ze heb zien groeien er niks van te eten. Dus toch maar aan de bietjes.

Gewoon bietjes koken om naast droge geprakte aardappels op te serveren vind ik maar niks.. Bij mijn schoonouders had ik wel eens bietensalade gegeten maar toch ben ik die sterke bietensmaak na een hap toch alweer zat. Ik ging op zoek naar lekkere bietenrecepten op het internet. Er kwamen weer veel salades en vleesrecepten voorbij waar ik niet op te wachten stond. Tot ik ineens dit, wel een beetje aparte, recept tegen kwam op de site van de Allerhande: Spaghetti met bietjes, rucola, ricotta en peer. En wat bleek: het was superlekker! 

Een paar dagen later was ook de andere helft van de bieten klaar in de tuin en ik heb toen gelijk weer die lekkere pasta gemaakt. Verder hebben bieten ook veel bladeren die je in de winkel er niet bij krijgt waardoor er geen woord over gerept wordt in alle bieten-recepten. Weggooien van deze enorme bos vond ik zonde dus ik legde het maar in de koelkast en ging een dag later op zoek naar recepten met de bladeren van bieten wat nog een hele zoektocht bleek. Uiteindelijk kwam ik uit op een recept voor fritata met bietenbladeren en kaas. Ook erg lekker! En later maakte ik met snijbiet nog een lekkere quiche met wortels en geitenkaas. Dus houdt je niet van bietjes maar heb je ze wel in je moestuin staan? Probeer dan eens een van deze recepten:

Spaghetti met biet, ricotta, peer en rucola

Fritata met bietenblad en kaas
(wij hadden een stukje Port Salut als kaas maar een andere kaas kan natuurlijk ook)

Quiche met snijbiet, wortelen en geitenkaas


Geen opmerkingen:

Een reactie posten