Geen leverworst meer



Op de basisschool besloot ik plotseling dat vlees eten onnodig was, en bovenal erg zielig voor de dieren. Ik had op tv een documentaire gezien over de bio-industrie en deed mijn moeder stellig de mededeling dat ik voortaan een groenteburger wilde eten in plaats van een stukje vlees. En hoewel ik van kleins af aan dol was op een plakje leverworst en een lekker stukje  kibbeling, liet ik deze voortaan, lichtelijk watertandend, toch maar staan. 

De jaren die daarop volgden werden er niet gemakkelijker op. Veel artsen zijn van mening dat een kind in de groei nu eenmaal vlees nodig heeft, vegetariërs lopen gemakkelijker tekorten op van vitamines en krijgen door hun groentedieet mogelijk te weinig ijzer binnen volgens het voedingscentrum. En dat ik altijd zo wit zag, kwam vast vanwege het vleesgebrek. Ook thuis in de keuken liep ik tegen moeilijkheden aan: het vierpits gasfornuis was niet berekend op mijn vijfde pannetje met vega-burgers en sojabonen. 

Met de kerst is het in mijn familie traditie om vleesfondue te eten. Ik weet nog goed dat ik als kind, na maanden streng voor mezelf geweest te zijn, toch voor het gemak en de gezelligheid met mijn familie heb meegegeten en ook wat stukjes vlees heb opgeschept, maar wat voelde ik mij daar schuldig over! De gedachte aan dieren in de bio-industrie maakte dat ik doorging met vegetarisch eten.
Toen ik wat ouder was en naar de middelbare school ging, leerde ik dat een vegetarisch voedingspatroon een kleinere uitstoot van broeikasgassen met zich meebrengt, in vergelijking met een vleesetend voedingspatroon. De noodzaak van een gezond milieu werd belangrijker, en het aantal redenen om vegetariër te zijn groeide met mij mee. 

Tegenwoordig ben ik nog steeds vegetariër, sta ik heel graag in de keuken en heb ondertussen geleerd hoe ik gezonde, gevarieerde en bovenal heerlijke dierloze maaltijden kan bereiden. Bij voorkeur biologisch. Van ijzertekorten of bloedarmoede is bij mij geen sprake geweest, en met de kerst staat er naast de fonduepan, een smakelijke groentegourmet, waar iedereen van opscheppen kan.

1 opmerking:

  1. Heb je een plek waar je je recepten vandaan haal? Wat zijn de do's and don'ts?

    BeantwoordenVerwijderen