Groene tuin

Een gruwelijke granolmuur in je nieuwe huis? Daar kun je overheen stuken. Een kille plavuizenvloer? Egaliseren en een nieuwe vloer eroverheen. Een schreeuwlelijke groene wandkast? Verven maar. Een flinke bamboestruik in je tuin? Sterkte...

600991_10151617392621210_436779102_n[1]Sinds we eind maart verhuisd zijn, heb ik al heel wat uurtjes in de tuin gespendeerd. Niet om te ontspannen, maar vooral om te werken. De vorige eigenaars hebben namelijk ooit het lumineuze idee gehad om een bamboestruik in de tuin te zetten. Niet in een pot; gewoon in de vrije aarde. Naast de schutting. Zonder enige laag doek, kunststof of beton eromheen. Bamboe is stug, hardnekkig, en verspreidt zichzelf snel en rigoureus. Om je een idee te geven: de bamboe in onze tuin was al deels naar de buren geschoten en had zichzelf door de schutting heen gewurmd, waarbij één van de palen van de schutting tot splijtens toe opzij is geduwd.

Ik houd niet bijzonder veel van bamboe en vond dat de plant eruit moest. Maar hoe? Een rondje Google liet me schrikken: op enkele fora werd aangeraden de plant te injecteren of te benevelen met RoundUp: landbouwgif dat wordt geproduceerd door het bedrijf Monsanto dat de afgelopen tijd meer en meer in opspraak raakt, onder andere vanwege de gepatenteerde genetisch gemodificeerde 'RoundUp Ready' zaden. Als je tijd hebt, kijk en huiver: De wereld volgens Monsanto.

Als ik je één tip mag geven: gebruik die troep niet. Hoe stug het onkruid ook is, hoe hardnekkig de wortels zich ook door de grond verspreiden, hoe vervelend de klus ook is... Doe het niet. Uiteindelijk heb ik snel mijn laptop dichtgeklapt en heb ik tuinschaar en spade gepakt. Aan het eind van de dag stonden de blaren op mijn handen, liep ik krom van de spierpijn en had ik nog niet de helft van de struik verwijderd. Drie weken later kon ik me er pas weer toe zetten om verder te gaan met dit beulwerk, maar toen kwam mijn vriend met een sterk staaltje 'biotechnologie' aanzetten: een bijl. Dat had ik eerder moeten weten, want een paar uur later was 99% van de kluit de grond uit.

Dat is nog niet alles... Ik ben gisteren bijvoorbeeld weer twee uur lang bezig geweest om onkruid uit de tuin te trekken. Ook geen leuk werk, maar ik kijk met trots naar het resultaat en loop nog maar weer eens met een gieter langs de tomaten-, paprika en peperplantjes, de aardbeienplant, de kruiden, de rucola en de bosuitjes. Ik zit lekkerder in onze tuin, omdat ik het resultaat zie van hard werk, en zonder zorgen nog een mojito maak met munt uit eigen tuin. Volledig gifvrij, want de gemakkelijkste weg is lang niet altijd de beste. Gelukkig zijn er verschillende verantwoorde manieren om van onkruid en ongedierte af te komen. Mijn moeder giet altijd kokend water over onkruid tussen de tegels. Een beetje azijn op het onkruid sproeien kan ook. Afrikaantjes in je moestuin helpen om ongedierte weg te houden. En met een bijl gaat zwaar werk een stuk sneller. Misschien kunnen we tips met elkaar delen, voor een groene tuin in de breedste zin van het woord.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Tessa's eigen website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten