Op zoek naar Zaadjes!


door Jorinde Reijnierse

Zoals jullie in mijn vorige post konden lezen miste mijn Makkelijke Moestuin bak alleen nog de zaadjes. Dit is natuurlijk erg belangrijk want geen moestuin zonder zaadjes! We konden in het begin maar een paar vakken beplanten want we hadden nog niet genoeg zaadjes. Veel zaadjes die je in de winkel kan kopen zijn namelijk niet geschikt voor een Makkelijke Moestuin. Zo heb je klimcourgettes nodig i.p.v. gewone want de gewone overwoekeren je hele bak. Verder wilden we ook een aantal groenten verbouwen waarvan de zaadjes niet bij het doorsnee tuincentrum te krijgen waren (zoals rucola, sperziebonen, bloemkool en pluksla). Op zoek naar nieuwe zaadjes dus! 

Bestellen, sparen en kweken

Mijn moeder kwam vlak na het bouwen van onze bak aanzetten met een aantal zaadjes (spinazie, parijse worteltjes en bietjes). Bij de Dekamarkt bleken ze namelijk een spaaractie te hebben waarmee je zaadjes bij je boodschappen krijgt. Komt dat even mooi uit! De rest van de zaadjes die we hierna nog misten hebben we besteld via www.moestuin-zaden.nl, hier hebben ze namelijk veel zaadjes die speciaal bestemd zijn voor de MM. 

Je kan ook groenten kweken uit de groenten zelf zonder zaadjes te kopen. Ik las dat je een cherrytomatenplantje zelf kan kweken door de zaadjes uit het tomaatje te halen en te planten in een bakje met MM mix. Ik kocht een heel lekker honing-cherrytomaatje bij de groenteboer die ik hiervoor gebruikte en  hopelijk hebben wij dus over een aantal weken ook deze lekkere tomaatjes in de tuin. Ik wil in de toekomst ook nog proberen zelf mijn uien te kweken en zaden te halen uit de planten die uitgebloeid zijn.

En nu wachten maar..

De zaadjes zitten allemaal in de grond, het heeft flink geregend de afgelopen tijd dus de grond is goed nat. Nu is het een kwestie van wachten voor de eerste plantjes boven (of onder in het geval van wortels en uien) de grond verschijnen! Ik ben benieuwd want de radijsjes blijk je al na 4 weken te kunnen oogsten . De cherrytomaatjes staan nog veilig binnen in een bakje op de vensterbank want die houden niet zo van al dat wisselvallige weer dus die mogen nog even binnen tot het echt mooi weer blijft.

Ook een Makkelijke Moestuin?

Vind je het ook leuk om je eigen groenten te verbouwen maar heb je nooit de stap gezet naar een moestuin omdat dat te veel werk, tijd en geld kost? Dan is een Makkelijke Moestuin misschien ook wel iets voor jou. Op de site www.makkelijkemoestuin.nl kan je alvast lezen wat een Makkelijke Moestuin is en waarom het anders is dan een normale moestuin. Als je daarna zelf ook wel zo’n Makkelijke Moestuin wil kan je, net zoals ik, het boek aanschaffen want daarin staat in details beschreven hoe je zo’n bak bouwt, hoe je het verzorgt, welke zaden je het beste kan planten en veel meer. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten